Nu ser det ud til, at udviklingen af Roskildes infrastruktur er ved at komme på skinner. Regeringens nye plan for investeringer i dansk infrastruktur betyder, at vi endelig får S-tog til Roskilde. Det har været på ønskelisten hos Erhvervsforum i flere år.

Roskildes infrastruktur skal bidrage til bæredygtig vækst

Det er et godt projekt, som vi tror meget på. Betjeningen, som det hedder på togsprog, har en lang række fordele, der kan styrke ind- og ud pendling og ikke mindst bidrage til bæredygtig vækst og meget større integration med byområderne mellem Roskilde og København. Med en S-togsløsning kommer vi til at nå mere end 300.000 arbejdspladser, som har et reelt alternativ til bilen – det er da bæredygtigt.

Den rigtige infrastruktur og de rigtige valg skaber en bæredygtig vækst, og udvikling af vores erhvervsliv. Men selv om S-toget er et skridt i den rigtige retning, er det ikke nok. Vi skal også have styrket de regionale togforbindelser, og så skal vi have gjort noget ved vejnettet.

Bilkøer er dyrt for Roskildes bæredygtighed og vækst

I Erhvervsforums store erhvervsklimaundersøgelse fra november 2020 udpegede det lokale erhvervsliv vejnettet som et klart forbedringsområde. Specielt de lange køer hver dag på regionale indfaldsveje fra Ringsted og Køge er en stor udfordring. Både for miljøet og det lokale erhvervsliv.

Når regeringen nu dropper den nye Ring 5 omkring hovedstadsområdet, kan vi forvente at de nuværende trafikbelastninger stiger. Når det gælder landevejen fra Køge, så skal der gøres noget ved den nu og helt sikkert inden Femernbælt-forbindelsen er færdig. Det er også i den sammenhæng, at Erhvervsforum ønsker en hurtig færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen, så Roskilde undgår at blive en trafikkorridor for nord-sydgående lastbilstrafik.

Logisk at Roskildes infrastruktur prioriteres før Kalundborg motorvej

Det ser ud til, at regeringen prioriterer udvidelsen af motorvejen mod Kalundborg før Frederikssundmotorvejen. Her skal vi ikke undlade at påpege, at der dagligt kører langt flere biler på hovedvejen mellem Ringsted og Roskilde, end der vil gøre på den nye Kalundborgmotorvej. Roskilde er samtidig regionens største by både målt på antal arbejdspladser, uddannelsespladser og daglige pendlere. Det er derfor ikke nok, at vi får stillet nye og bedre togløsninger i udsigt. En bæredygtig infrastruktur handler også om at begrænse kø på vores vejnet og gøre plads til fremtidens mere bæredygtige trafik i form af el-biler, el-busser og grønne drivmidler til den tunge transport.

 

Vil du vide mere om Erhvervsforum Roskilde?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her: Nyhedsbrev

Følg med i alle vores spændende aktiviteter her: Netværk, kurser og workshops

Bliver du set og fundet af potentielle kunder og samarbejdspartnere? Se Virksomhedsguiden

Er du iværksætter eller går du med overvejelser om at starte egen virksomhed? Så har Erhvervsforum rigtig mange tilbud til dig: Iværksætter

I Roskilde kommune leverer oplevelsesøkonomien en omsætning på 1,6 mia. kr. Se hvad der gør Roskilde så god i forhold til andre kommuner: Oplevelsesøkonomi

Følg Erhvervsforum Roskilde på LinkedIn eller Facebook.

Bliv medlem – klik her.

 

Om Erhvervsforum Roskilde

Erhvervsforum Roskilde arbejder for at styrke betingelserne for erhvervsdrivende i Roskilde Kommune. Vi arbejder for en dynamisk og bæredygtig erhvervspolitik, der skal udvikle vores kommune ved bl.a. at tiltrække nye borgere og virksomheder. Erhvervspolitikken skal desuden fastholde og udvikle vores eksisterende virksomheder. Målet er, at virksomhederne i fremtiden får brug for endnu flere højtkvalificerede medarbejdere, som på sigt bosætter sig i Roskilde med øget skattegrundlag som følge.