RO:KOST Madfestival: fest og farver, forkælelse og forrygende retter. 

I år indtog RO:KOST Madfestival Roskilde by i uge 41 for ottende år i træk. Mandagen efter kunne regnskabet gøres op for de 14 deltagende restauranter, med et formidabelt resultat på over en million i omsætning.

Madfestivalen har siden 2014 sat rekord i billetsalg år efter år. Det samme gælder antallet af deltagende restauranter og råvareproducenter er steget stødt. Da RO:KOST gjorde sin debut i 2014 solgte festivalen allerede dengang 1056 billetter, og havde i alt 10 deltagende restauranter og 20 anvendte råvareproducenter i de forskellige menuer. Siden da har festivalen år for år vokset sig større og mere velbesøgt, og slog i år alle rekorder med 4000 solgte billetter og en millionomsætning, 14 deltagende restauranter og 49 anvendte råvareproducenter. Inden festivalens start i år inviterede Erhvervsforum Roskilde til både foodfair for byens restauratører og råvareproducenter, ligesom byens borgere blev inviteret til det første RO:MARKED Madmarked for råvareproducenter på Hestetorvet.

RO:KOST Madfestival i rekordsalg

Endnu en rekord-RO:KOST er nu overstået. Til stor succes for de deltagende restauranter, der alle hver og én har solgt flere billetter end nogensinde før. Det glæder arrangøren bag, Erhvervsforum Roskilde sig over: ”Vi er enormt stolte af, hvad RO:KOST er blevet til. Der er en kæmpe lokal opbakning. Vi oplever også at flere og flere udefrakommende kommer til byen for at deltage i festivalen. Derudover er det fantastisk at se alt den samhandel festivalen har bidraget til. Det er jo skønt at se, at restauranterne nu bruger over dobbelt så mange lokale producenter i deres menuer, som de gjorde for otte år siden. Vi kan kun sige en stor tak for endnu en festival over al forventning” fortæller Tina Testrup, administrations- og projektchef for RO:KOST Madfestival.

Musikalsk indslag på RO:KOST Madfestival

Spørger man byens borgere, er der heller ingen tvivl om, at RO:KOST er blevet en fast tradition, der både byder på forkælelse og fest: ”Det var dejlig og veltillavet mad med nogle lækre tilkøbsmuligheder i form af forret og vinmenu. Og så blev der kræset om os, selvom alle pladser var besat, så det var tydeligt at personalet ville os det bedste. Vi kommer gerne igen.” fortæller Charlotte Aaholst, der i år var gæst hos Restaurant Mumm.

RO:KOST Madfestival 2021 - Guldaldersalen på Prindsen

Hos Prindsen var Guldaldersalen godt fyldt, og
gæsterne blev budt velkommen af indehaver
Jacob Brøllund.

I Guldaldersalen på Prindsen var oplevelsen også god, da gæst Johanne Lund fejrede sin 71-års fødselsdag i selskab med veninden Karin: ”Vi er meget begejstrede. Vi har deltaget i RO:KOST i fire-fem år nu, og det er fantastisk stadig at blive overraskede.” I Guldaldersalen stod cateringfirmaet MMFOOD for den kulinariske oplevelse, der i samarbejde med Prindsen blev akkompagnieret af en musikalsk snack. ”Maden var virkelig lækker, og vi har moret os og fået danset. Det har været en uforglemmelig aften.” fortæller Johanne.

Om RO:KOST

Da RO:KOST Madfestival blev afholdt i 2014 for første gang, var det med en ambition om at fremme lokal, bæredygtig råvareproduktion og skabe flere og stærkere samarbejder mellem Roskildes råvareproducenter og restauratører. Bag idéen stod Karin Sloth, der ejer og driver det lokale bryggeri Snoremark, som laver prisvindende mjød på stedet egenproduktion af æbler og honning. Sammen med Erhvervsforum Roskilde blev ambitionerne indfriet i form af et foodfair for råvareproducenter, efterfulgt af den første RO:KOST Madfestival.

RO:KOST Madfestiavl gentages i 2022, Store Børs er med i RO:KOST Madfestival

Hos Store Børs blev der i år serveret Short Ribs fra producenten Birthesminde.

Du kan læse om årets RO:KOST Madfestival, de deltagende restauranter og finde de mange anvendte råvareproducenter her:  Smag på Roskilde

Vil du vide mere om Erhvervsforum Roskilde?

Erhvervsforum Roskilde arbejder for at styrke betingelserne for erhvervsdrivende i Roskilde Kommune. Vi arbejder for en dynamisk og bæredygtig erhvervspolitik, der skal udvikle vores kommune ved bl.a. at tiltrække nye borgere og virksomheder. Erhvervspolitikken skal desuden fastholde og udvikle vores eksisterende virksomheder. Målet er, at virksomhederne i fremtiden får brug for endnu flere højtkvalificerede medarbejdere, som på sigt bosætter sig i Roskilde med øget skattegrundlag som følge.

Vi har i dag +575 medlemmer, som er med til at styrke det lokale netværk og relationer i blandt Roskildes mange forskellige virksomheder.

Vær 100% opdateret på hvad der sker lokalt

Følg med i alle vores spændende aktiviteter her: Netværk, kurser og workshops.

Bliver du set og fundet af potentielle kunder og samarbejdspartnere? Se Virksomhedsguiden.

Er du iværksætter eller går du med overvejelser om at starte egen virksomhed? Så har Erhvervsforum rigtig mange tilbud til dig: Iværksætter.

I Roskilde kommune leverer oplevelsesøkonomien en omsætning på 1,6 mia. kr. Se hvad der gør Roskilde så god i forhold til andre kommuner: Oplevelsesøkonomi.

Følg Erhvervsforum Roskilde på LinkedIn eller Facebook.

Artikel: RO:KOST Madfestival fik også succes i 2021