Nyt madmarked skaber kontakt mellem producent og forbruger i Roskilde

Hestetorvet vrimlede i weekenden med besøgende, da Erhvervsforum Roskilde for første gang afholdt RO:MARKED – et madmarked der samler lokalområdets råvareproducenter. På torvet var der både producenter af frugt, grønt, kød, mjød, øl, kaffe, quinoa, snegle og meget mere tilstede, og der blev delt ud af både information og smagsprøver i massevis. Samtidig var der begge dage, i samarbejde med Madkulturen, et rullende køkkenværksted med forskellige aktiviteter såsom et oplæg om- og smagsprøver på lokalt produceret wagyu-kød fra Bondegaarden, en fortælling fra Snoremark om honningproduktion i børnehøjde med pandekagebagning og en demonstration fra Julemærkehjemmet på sunde og børnevenlige snacks.

Markedet bød desuden også på flere musikalske oplevelser med et besøg fra Roskilde Garden første dag, og fire livekoncerter i løbet af lørdagen og søndagen leveret af Gimle bringer ud.

Med formidabelt vejr, engagerede råvareproducenter og nysgerrige roskildensere blev markedets debut en stor succes, og ambitionen om at introducere flere af byens borgere til lokalområdets mange producenter blev indløst. For Danish Quinoa Group – en af de få quinoaproducenter i Danmark, har markedet skabt en ny indgang til forbrugeren: ”For os har det været en super god mulighed. Lige præcis den slags begivenheder er det vi leder efter, fordi det er en måde at komme direkte i kontakt med forbrugeren og skabe en fornuftig dialog” fortæller salgsansvarlig Steen Kruse. Hos en anden producent – Nordic Snails, har de ligeledes oplevet at komme direkte i kontakt med forbrugeren: ”Der har været en kæmpestor interesse. Vi har haft rigtig mange på besøg der spørger ind til vores produkt og gerne vil høre hvordan produktionen foregår, historien bag hvor produktet kommer fra og hvor man kan købe det henne” fortæller indehaver Ditte Ankjærgaard.

Forbrugeren siger

Spørger man forbrugeren, er der lige så stor begejstring for at møde producenterne:

Jeg synes det er et super godt initiativ. For mig betyder det meget at købe ind med omtanke – både med henblik på de kommende generationer, og så også fordi det smager hundrede gange bedre, når det er bæredygtigt. Jeg har været rundt og smage på alt jeg kunne på markedet, og det har mine venner også” fortæller besøgende Birgit Bylov.

Dertil kommer også en generel begejstring for, at Roskilde tages i brug på nye måder: ”Jeg synes det er et super initiativ, og et højkvalitets marked. Og så er det skønt at se at Hestetorvet endelig bliver indtaget og taget rigtigt i brug. Det burde gøres noget oftere” fortæller besøgende og kulturkoordinator i Roskilde Kommune Marie Berthelsen.

Ud over en række råvareproducenter deltog også flere uddannelsesinstitutioner såsom Roskilde Teknisk Skole og Zealand: ”Det har været en super måde for os som uddannelsesinstitution at komme i kontakt til både lokale erhvervsdrivende og potentielle og kommende elever. Og så har vi kunnet give dem et indblik i vores arbejde med eksempelvis bæredygtighed, bl.a. gennem vores Virtual Reality app Student Mind” fortæller Henrik Mörk, afdelingsleder for erhverv og praktik på Roskilde Teknisk Skole.

RO:MARKED bliver i oktober efterfulgt af RO:KOST Madfestival, der i samarbejde med byens producenter og restauratører igen sætter fokus på lokal produktion og bæredygtighed. Læs mere om RO:KOST Madfestival her: RO:KOST 2021

 

Er du råvareproducent og vil du vide mere om Erhvervsforums råvareproducent netværk, så tak kontakt til Projektchef Tina Testrup info@erhvervsforum.dk