I Erhvervsforum kunne vi godt ønske os, at der var sat mere fart på infrastrukturen i Roskilde i den plan, som netop er besluttet af Regeringen og et bredt flertal i folketinget. Set fra vores side, er der et par rigtig gode elementer i den nye plan. Vi hilser med glæde, at det nu er fastlagt, at vi får S-tog til Roskilde. Det vil være til stor gavn for både handelslivet og de virksomheder der har behov for arbejdskraft samt en styrkelse af vores uddannelsesinstitutioner.

For langsom infrastrukturplan koster på Roskildes bæredygtighed og vækst

Vi var noget nervøse for, at byrådets sats på opgradering af regionaltogene endnu engang ville koste os S-toget. Men vi konstaterer med glæde, at Borgmester Tomas Breddam og de øvrige partiers lobbyarbejde for bedre vilkår til pendlerne ud af Roskilde gav et godt resultat samlet set for den kollektive trafik. En professionel indsats de skal have ros for.

Til gengæld synes vi ikke, der er nok fart på infrastrukturplanen, når det kommer til vejene.

I Erhvervsforums store erhvervsklimaundersøgelse fra november 2020 udpegede det lokale erhvervsliv vejnettet som et klart forbedringsområde. Specielt de lange køer hver dag på regionale indfaldsveje fra Ringsted og Køge er en stor udfordring. Både for miljøet og det lokale erhvervsliv.

Påbegyndelsen af Frederikssundsmotorvejen i 2026 er 4 år for sent. At der nu skal ses på en udvidelse af forbindelsen sydpå til Køge, er positivt, men langt fra så konkret, som vi kunne ønske os. Uret tikker i forhold til Femernbælt forbindelsen. Den står klar om bare 8 år. Det betyder, at vi skal i gang nu, når det gælder landevejen fra Køge. Lange kører er dyrt for Roskildes bæredygtighed og vækst.

Trafikken er gået i stå mellem Roskilde og Ringsted

Trafikken er helt bogstaveligt gået i stå mellem Roskilde og Ringsted. Det ser ud til at være prisen for udbygningen af motorvejen mod Kalundborg. Her skal vi ikke undlade at påpege, at der dagligt kører langt flere biler på hovedvejen mellem Ringsted og Roskilde, end der vil gøre på den nye Kalundborgmotorvej. Roskilde er samtidig regionens største by målt på antal arbejdspladser, uddannelsespladser og daglige pendlere. Det er derfor ikke nok, at vi får stillet nye og bedre togløsninger i udsigt. En bæredygtig infrastruktur handler også om at begrænse kø på vores vejnet og gøre plads til fremtidens mere bæredygtige trafik i form af el-biler, el-busser og grønne drivmidler til den tunge transport.

 

Artikel: Mere fart på infrastrukturen i Roskilde

 

Vil du vide mere om Erhvervsforum Roskilde?

Erhvervsforum Roskilde arbejder for at styrke betingelserne for erhvervsdrivende i Roskilde Kommune. Vi arbejder for en dynamisk og bæredygtig erhvervspolitik, der skal udvikle vores kommune ved bl.a. at tiltrække nye borgere og virksomheder. Erhvervspolitikken skal desuden fastholde og udvikle vores eksisterende virksomheder. Målet er, at virksomhederne i fremtiden får brug for endnu flere højtkvalificerede medarbejdere, som på sigt bosætter sig i Roskilde med øget skattegrundlag som følge.

Vi har i dag +575 medlemmer, som er med til at styrke det lokale netværk og relationer i blandt Roskildes mange forskellige virksomheder.

Vær 100% opdateret på hvad der sker lokalt

Følg med i alle vores spændende aktiviteter her: Netværk, kurser og workshops

Bliver du set og fundet af potentielle kunder og samarbejdspartnere? Se Virksomhedsguiden

Er du iværksætter eller går du med overvejelser om at starte egen virksomhed? Så har Erhvervsforum rigtig mange tilbud til dig: Iværksætter

I Roskilde kommune leverer oplevelsesøkonomien en omsætning på 1,6 mia. kr. Se hvad der gør Roskilde så god i forhold til andre kommuner: Oplevelsesøkonomi

Følg Erhvervsforum Roskilde på LinkedIn eller Faceboo