Hvis det står til Erhvervsforum Roskilde, så skal flere udbud gå til lokale virksomheder: Netop det blev diskuteret på det lokale vælgermøde, som FC Roskilde og Erhvervsforum afholdt tirsdag eftermiddag i det renoveringsmodne Roskilde Idrætspark.

Der var flere kreative forslag fra politikkerne til at give de lokale virksomheder større andel af de kommunale udbud. Således foreslog Jette Tjørnlund (V), at udbuddene skal deles op i mindre bidder, så lokale har en større chance for at vinde dem. Camilla Vilby-Mokvist (A) så også gerne at flere lokale virksomheder fik andel i de lokale indkøb, men så lovgivningen som en stor udfordring. Således endte kommunens indkøb af julegaver med at gå til en virksomhed fra Bornholm. Torben Jørgensen (F) var enig i, at der skulle gøres noget ved reglerne på Christiansborg.

Cevri Ocak (B) var i det kreative hjørne og foreslog at man lagde en CO2 afgift ind i udbuddene, så de bliver dyrere at byde for dem, der kommer langt væk fra.

FAKTA:

I Erhvervsforum Roskildes Erhvervsklimaundersøgelse 2021 mener 35% af virksomhederne, at det er nemt at komme i betragtning ved kommunale udbud.

 

Flere udbud skal gå til lokale virksomheder, Erhvervsforum vælgermøde, FC Roskilde

Der var fuldt hus til Erhvervsforum Roskildes vælgermøde, der blev holdt i samarbejde med FC Roskildes erhvervsnetværk. Her ses nogle af deltagerne i FC Roskilde loungen.

Konkurrenceudsættelse af velfærdsydelser

Allerede i sin indledning lagde Jette Tjørnblad (V) ud med et ønske om at lægge flere opgaver indenfor velfærdsområder i udbud. Hvis vi laver små lokale udbud, så kan flere af vores egne virksomheder i kommunen byde på opgaverne.

Lars Lindskov (C) så også gerne at flere opgaver skulle konkurrenceudsættes for at sænke omkostningerne og øge kvaliteten. Han mente, at man nemt kunne finde gevinster på 150 mio.kr. den vej. Theresa Maria Folke Olesen (Ø) var ikke enig i at flere opgaver skulle konkurrenceudsættes. Hun kendte flere eksempler på, at det ikke fungerer, når opgaver udliciteres.

 

Grønne virksomheder lugter

Hvilke virksomheder skal Roskilde satse på i fremtiden? Det var et andet tema, som de fremmødte politikere debatterede.

Her pegede Lars Lindskov (C) på den problematik, at alle i byrådet gerne vil have grøn omstilling og cirkulær økonomi, men at man samtidig gør det svært for de grønne virksomheder som f.eks. Solum, der bl.a. komposterer haveaffald at blive i kommunen. Den grønne omstilling lugter og hvis man ikke vil være med til det, så kan man heller hævde at man ønsker grøn omstilling.

Erhvervspolitik, udbud, grønne virksomheder

Et af de store emner på vælgermødet handlede om grønne virksomheder og om vi har plads til dem.

Lars-Christian Brask (I) kom med en ren udmelding. Solum ligger et forkert sted og det skal der laves om på også hvis vi skal betale kompensation til dem. Det var en forkert beslutning at placere Solum tæt på Vindinge, Trekroner og Himmelev og forkerte beslutninger må vi lave om.

Torben Jørgensen (F) påpegede at Solum skabte mange arbejdspladser og at kommunen selv har inviteret virksomheden ind. Derfor skal vi ikke skubbe dem ud, men gerne hjælpe med at finde det rigtige sted.

Merete Dea Larsen (O) ønskede at man skulle være mere rummelig. Vi skal have plads til en masse virksomheder og som politikere må vi bevare det lange perspektiv og stå på mål for de beslutninger vi træffer. Hvis man som borger har valgt at bosætte sig nær en lufthavn, så skal vi ikke begynde at gøre det svært for lufthavnen at drive sin virksomhed.

Erhvervspolitik og kommunale udbud

Grøn omstilling, cirkulær økonomi, flere kommunale udbud og gamle lokalplaner der hindre udvikling var nogle af de temaer, der skabte stor debat på Erhvervsforums vælgermøde tirsdag eftermiddag.

Ser frem til flere udbud skal gå til lokale virksomheder

Efter debatten takkede Erhvervsforum Roskildes direktør, Martin Sattrup Christensen, de fremmødet byrådskandidater og de mange tilskuere for et godt vælgermøde med fokus på det lokale erhvervslivs vilkår og vækstmuligheder. Han glæde sig også til at flere af de kommunale udbud skal gå til lokale virksomheder.

I panelet deltog: Camilla Vilby-Mokvist (A), Cevri Ocak (B), Lars Lindskov (C), Lars-Christian Brask (I), Merete Dea Larsen (O), Torben Jørgensen (SF), Jette Tjørnelund (V), Theresa Maria Folke Olesen (Ø).

Debatten blev styret af kommunikationsrådgiver Morten Asbjørn Jensen. Morten har bl.a. tidligere arbejdet for mediehuset og tænketanken Mandag Morgen, og arbejdet som frivillig for Demokraticirklen og Danner.

Fire temaer til debat

For at sikre en god debat og fastholde byrådskandidaterne på erhvervspolitiske emner var der valgt 4 temaer:

  • Hvilken type erhverv skal vi have? Hvor og hvor meget erhvervsarealer skal Roskilde der udlægges i løbet af de næste fire til otte år?
  • Lokalplaner: skal de fastholde erhvervet i fortiden eller moderniseres og sikre udvikling?
  • Musikby-strategien: hvilken rolle skal erhvervslivet tildeles?
  • Skal kommunale indkøb og udbud bruges til at styrke det lokale erhvervsliv?

 

Vil du vide mere om Erhvervsforum Roskilde?

Erhvervsforum Roskilde arbejder for at styrke betingelserne for erhvervsdrivende i Roskilde Kommune. Vi arbejder for en dynamisk og bæredygtig erhvervspolitik, der skal udvikle vores kommune ved bl.a. at tiltrække nye borgere og virksomheder. Erhvervspolitikken skal desuden fastholde og udvikle vores eksisterende virksomheder. Målet er, at virksomhederne i fremtiden får brug for endnu flere højtkvalificerede medarbejdere, som på sigt bosætter sig i Roskilde med øget skattegrundlag som følge.

Vi har i dag +575 medlemmer, som er med til at styrke det lokale netværk og relationer i blandt Roskildes mange forskellige virksomheder.

Vær 100% opdateret på hvad der sker lokalt

Følg med i alle vores spændende aktiviteter her: Netværk, kurser og workshops.

Bliver du set og fundet af potentielle kunder og samarbejdspartnere? Se Virksomhedsguiden.

Er du iværksætter eller går du med overvejelser om at starte egen virksomhed? Så har Erhvervsforum rigtig mange tilbud til dig: Iværksætter.

I Roskilde kommune leverer oplevelsesøkonomien en omsætning på 1,6 mia. kr. Se hvad der gør Roskilde så god i forhold til andre kommuner: Oplevelsesøkonomi.

Følg Erhvervsforum Roskilde på LinkedIn eller Facebook.

Artikel: Flere udbud skal gå til lokale virksomheder