12. september 2018

Turistchef skal være selvstændig

Turistchef for VisitRoskilde, Mette Holmgren, har valgt at tage springet og realisere sin drøm om at blive iværksætter. Hun kommer fremover til at være konsulent inden for turisme-, kultur og oplevelsesbranchen og forbliver dermed også i både Roskilde og turisterhvervet.

Mette Holmgren er en erfaren turistchef, der har bidraget til at fastholde Roskilde som en af de mest attraktive turistdestinationer i Danmark via arbejdet i VisitRoskilde siden 2013.
Her har hun stået for en klar linje, hvor VisitRoskilde har fulgt ønskerne fra turisterhvervet og fokuseret på at brande og markedsføre Roskilde udadtil, så man tiltrækker danske og udenlandske turister. Det har gjort hende afholdt og respekteret.

De fleste vil kende Mettes resultater fra synlige produkter som det flotte tegnede bykort, der er i bybilledet på standere og at finde på restauranter, overnatningssteder og seværdigheder over hele landet. Events i Roskilde som madfestivalen RO:KOST, Go Orange og julemarkedet på Stændertorvet er på samme måde synlige resultater, som Mette har løftet sammen med et team af dedikerede medarbejdere i VisitRoskilde.

Derudover ligger der en lang række store kampagner, der har trukket besøgende til byen. Senest har Roskilde fyldt en ganske stor del af pladsen på Københavns Turistinformation, der med
en placering ved Tivoli, Rådhuspladsen og Hovedbanegården har op mod ½ mio. besøgende om året. Den synlighed får flere af de udenlandske gæster i København til at tage en dag til Roskilde.

Fjordsamarbejdet, Fjordlandet, med nabokommunerne Lejre, Frederikssund og Holbæk har Mette Holmgren på samme måde haft en drivende rolle i at etablere.

Mette Holmgren har tidligere arbejdet med events, innovation, konceptudvikling, markedsføring og branding i kultur- og oplevelsesbranchen bl.a. som marketingchef for det tidligere Holmegaard Glasværk og som Danmarks første oplevelsesinspektør på kunstmuseet KØS i Køge.

Det er hele denne erfaring og det netværk, som Mette Holmgren nu vil trække på og virkeliggøre i drømmen om at blive selvstændig. Fokus bliver at løfte kommunikations-, markedsførings- og eventopgaver for en bred vifte af virksomheder, der arbejder med kultur, turisme og oplevelser.

Siden Erhvervsforum vandt udbuddet om Roskilde Kommunes erhvervs-, iværksætter- og turismeservice for perioden 1. juli 2018 til 31. december 2021, har det været et mål at styrke servicen over for alle virksomheder i kommunen. Ikke kun blandt medlemmerne af foreningen Erhvervsforum Roskilde.