7. marts 2019

Tour De France kommer til Roskilde

Roskilde har fået muligheden for at spille en central rolle i afviklingen af Tour De France 2021 og får chancen for at vise sig frem i sommerklæder, når man i juli 2021 både får masser af besøgende – der forventes over 900.000 tilskuere til de tre etaper i Danmark og samtidig får de storslåede billeder transmitteret til hele verden.
Jævnfør en rapport udarbejdet af Cowi for Wonderful Copenhagen og Sport Event Danmark i 2016, forventes det at ca. 837.000 danske tilskuere og ca. 93.000 udenlandske tilskuere vil møde op og at over 4 millioner tv-seere i 190 lande ser med.

Den brandingværdi som den globale medieeksponering har, er enorm. Tour De France taler nemlig ikke kun til det meget dedikerede sportsinteresserede publikum, men rammer grundet dets nærmest mytiske rolle som benhård sportsbegivenhed, med flere facetter end selve det at cykle, rigtig mange andre målgrupper.
Det kalendermæssige sammentræf der er mellem Festivalen og etapen i Roskilde, er en positiv faktor. Det er en fantastiske bonus, at de billeder der vises og de historier der laves om byen kommer til at rumme to så store og markante begivenheder. Og så er der jo også ca. 100.000 festivalgæster der bliver gjort opmærksomme på, at Roskilde også er mere end festivalen.
Som Borgmester Joy Mogensen siger:
”- Dette er en unik mulighed for at vise verden vores fantastisk natur, kulturarv og fællesskab med vikingeskibsmuseet, domkirken og festivalens Orange Scene.”

VisitRoskilde arbejder ud fra en strategi, der tydeligt opprioriterer branding og markedsføring af byen, dvs. 65% af kommunikationen til turisten skal ske før ankomst. Man sigter ligeledes efter 45% udenlandske gæster, da disse udgør det største potentiale.
Så når Cowi i den tidligere omtalte rapport fra 2016 konkluderer, at den udenlandske turismeomsætning af Tour de France-starten forventes at være ca. 112 mio taler det lige ind i strategien.

Det at Roskilde i hele Tourens kommunikation vil fremgå med navns nævnelse, vil skabe en nysgerrighed og genkendelighed blandt de potentielle turister, således at byen med sine utallige muligheder, bliver en naturlig oplagt destination for turister der vælger at rejse til norden.
Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen udtaler følgende: “Når Tour de France for tre dage flytter til København og Danmark, flytter verden med. Globale medier og journalister og flere milliarder af seere verden over. Alle med interesse for de store stjerner og for cykling. Men ikke kun for det. For Tour de France er helt særlig i forhold til andre sportsbegivenheder, fordi det er historiefortælling om byer, mennesker, landskaber, slotte og seværdigheder – kort sagt, om alt det, cykelruten tilbyder. Med fantastiske billeder, som øger appetitten for at vide mere og komme på besøg. I forhold til andre sportsgrene er Tour de France speciel, fordi der er mere tid til at fortælle om ‘alt det uden om’.
En undersøgelse fra VisitDenmark viser at afholdelsen af Ishockey VM i 2018 skabte et turismeforbrug i Danmark på 967 millioner kroner, hvoraf over 81% stammede fra internationale besøgende – disse med et gennemsnitligt døgnforbrug på 1.138kr. Ligeledes dokumenteres der, at selv de nationale dagsturister bruger ca. 0,9 dag til eventen, hvorfor disse også må gøre brug af byens tilbud. Samme undersøgelse viser også, at 88% af respondenterne ville anbefale rejsedestinationen til familie, venner og kollegaer.
VisitDenmarks undersøgelse af afholdelsen af VM i kvindehåndbold 2015 viser at der blev generet en turismemæssig omsætning på 104 millioner, hvoraf de 54 millioner stammede fra udenlandske håndboldturister.
Det må derfor antages at der vil komme en ikke ubetydelig øgning af turismeomsætningen i Roskilde, som byens restauranter, kulturliv, overnatningssteder og detailhandel vil profitere af.

Med ovenstående forhold i mente, kan man sige at man med afholdelsen af Tour De France i Roskilde har muligheden for både at afholde og vise verden en kæmpe fest og set ud fra et turismemæssigt perspektiv, er det noget byen kommer til at nyde godt af, også efter karavanen er draget videre.