28. februar 2019

Debatmøde om parkering på Musicon

Tirsdag samledes 20 erhvervsfolk, developere, beboere og politikere på Ragnarok for at drøfte parkeringsmulighederne i Musicon-bydelen.

Hvorfor ? Fordi infrastruktur er afgørende for erhvervsudvikling. Fordi parkeringsmuligheder er afgørende for, at kunder / medarbejdere / leverandører / partnere kan komme til virksomheden. Det gælder både for store virksomheder som BEC. For mindre virksomheder og iværksættere i det kommende erhvervshus. For de iværksættere som lidt mangler i containerstriben netop nu. For gæster til teater og museum. Samt for de indbyggere, der også skal være kunder i cafe og mikrobryggeri.

Uden parkeringsmuligheder bliver bydelen ikke en bydel med erhvervsliv. Uden parkering bliver det også mere pensionister, der flytter ind, end det bliver børnefamilier og erhvervsaktive par, hvor begge er nødt til at arbejde for at betale de relativt dyre lejligheder.

Tak til Thomas Breddam (Plan og Miljøudvalget) og Camilla Viiby-Mokvist (UVEG) for at deltage.

Det viste sig på mødet, at der var en vision for området der var helt tilbage fra 2003. Den taler om området som et laboratorium for bæredygtig trafik.

Det kom bag på både erhvervsfolk og de nye beboere, som alle havde brug for og forventning om tilstrækkelig med parkeringspladser.

Randi Tang Nielsen, der driver Café Freunde på Ragnarock, understregede, at man allerede havde kunnet set, at containerstriben ikke er udviklet som man forventede, for det er en dyr løsning at rykke ind og skulle tilpasse en virksomhed til en container og ikke den billige løsning, der var nævnt som. Parkeringsmuligheder for kunderne er afgørende for videre udvikling.

Randi understregede samtidig, at man ikke kan vente med at lade området udvikle sig langsomt, for hverken hun eller de andre eksisterende mindre virksomheder på Musicon har midler til at vente. De har brug for, at deres virksomheder er økonomisk bæredygtige i dag.

ROMU fortalte, hvordan de også har brug for at trække gæster til såvel konferencer som museet.

På vej ud fortalte RoMu at hver 3. gæst spørger i receptionen til parkeringsmuligheder.

Erhvervsforum konstaterede, at der er afsat 1 licens pr 100 m2 boligareal og 100 m2 virksomhedsareal. Det vil ikke være nok til den type virksomheder, der ellers vil flytte ind i det kommende erhvervshus, som ventes at rumme iværksættere og kontorer. Her skal medarbejderne kunne komme til. Kunderne er også deltagere i workshops og netværksmøder, hvor der skal mange til samtidig. 1:1 kunder skal kunne komme til. Leverandører. Her nytter det ikke, at deltagerne i en workshop skal gå 2 km over en bro over motorvejen i regnvejr og pænt tøj.

Både developere og beboere så det som en forudsætning for salg af lejligheder til erhvervsaktive og børnefamilier, at der kom tilstrækkelig med parkering og derfor mulighed for at tilkøbe yderligere licens end én pr lejlighed. Ellers vurderede man, at det mest ville blive pensionister, som ville flytte ind fremadrettet.

Politikerne var, forståelig nok, ikke lige klar til at opgive visionen på stedet, men Breddam lovede, at de vil genbesøge den.

Det er jo altid nødvendigt at genbesøge sine strategier og tilpasse dem eller ressourcer og planer, så strategierne lykkes. Her var alle enige om, at man var rigtig glade for Musicon som en sej og rå og kreativ bydel, som man gerne vil opleve lykkes. Lige delen om bæredygtigt trafiklaboratorium vakte mindre fælles gehør.

Vi glæder os over debatten, og ser frem til at følge op, når visionen genbesøges.